GUDARNA
– La tragedia umana

Regissören Emanuelle Davin tar sig an vår tids mest kontroversiella figur: den vita, heterosexuella medelklassmannen i föreställningen GUDARNA – La Tragedia Umana (den mänskliga tragedin). Föreställningen som spelas på Teater Reflex från 25 oktober till 23 november 2019, är i sin struktur baserad på Den Gudomliga Komedin av Dante Alighieri.

Genom helvetets nio kretsar söker vi svar på frågan: Vad händer med en människa när den utpekas som förövare?

Vår Dante kommer motvilligt att tas på en självrannsakande resa där vi översätter de historiska brotten till dagsaktuella synder. Skeva mansideal, extremism, porr, makt, knark, våld, psykisk ohälsa, häxjakter, svek, självmord och övergrepp.

Helvetes-vandringens manus speglar det alltmer polariserade Sverige – där grupper ställs mot grupper och det mänskliga subjektet definieras alltmer efter trostillhörighet, hudfärg, kön, funktionsvariation och sexuell läggning snarare än efter personlighet eller mänskliga kvaliteér.

Berättelsen drivs framåt genom två akter av elva professionella skådespelare samt en folkensemble.

Anledningen till att vi vill göra den här föreställningen är för att det är dags för männen, högst upp i näringskedjan, att själva ta ansvar för vilka de blir i grupp i förhållande till sin könsroll – i historisk såväl som samtida kontext. Vi vill lyfta ur den vita, heterosexuella medelklassmannen ur sin förövarroll för att skärskåda de bakomliggande idealen; Hur vi formar män i dagens samhälle och vad som händer med en människa som fostras in i att bli en förövare. Vi vill undersöka konsekvenserna av detta samt söka lösningar för att kunna gå vidare i debatten och föra diskussionen kring mansrollen via männens egna erfarenheter dvs. tillämpa tolkningsföreträde och låta ”den vita mannen” själv ta ansvar för sin historia.

Vi bakom projektet är en grupp professionella skådespelare som inte bara vill spela teater för ”de redan frälsta”. Teatern ska vara demokratins arena: en motvikt till Twitter-krig och drev. Det är dags för teatern att våga riskera något: Bara så kan teatern bli en viktig samhällskraft. Bara så kan vi göra teatern till en viktig plats för alla.

Vi vill göra teatern storslagen igen.

Separatistiska samtal

Efter föreställningarna den 21, 22 & 23 november hålls mansseparatistiska samtal på ca 1 timme, ledda av organisationen MÄN, för de som definierar sig som män.

Speldatum

tors 24 okt. Genrep
fre 25 okt. Premiär
tors 31 okt. Föreställning
fre 1 nov. Föreställning
lör 2 nov. Föreställning
tors 14 nov. Föreställning
fre 15 nov. Föreställning
lör 16 nov. Föreställning
tors 21 nov. Föreställning + Efterföljande separatistiskt samtal
fre 22 nov. Föreställning + Efterföljande separatistiskt samtal
lör 23 nov. Föreställning + Efterföljande separatistiskt samtal
mån 25 nov. Prel. Föreställning
tors 28 nov. Prel. Föreställning
fre 29 nov. Prel. Föreställning

Regi & Manus

Emanuelle Davin

Regiassistent

Kajsa Sparrefors

Skådespelare

Charlie Challis, Max Nilén, Hjalmar Wide, Erik Jeansson Karlsson, Daniel Ohlsson, Mattias Tor Pettersson, Michael Forsberg, Rasmus Gisby, Johannes Stenmarck, Martin Hendrikse, Teodor Olsson

Folkensemble

Jan Aspgården, Simon Aghed Luterkort, Lars-Göran Göransson, Mohamed Ismail, Jacob Ordeberg, Håkan Lindhoff, Jonas Hugosson, Adam Klinth Holmér

Produktion

Teater Reflex – Emanuelle Davin, Erik Jeansson Karlsson, Daniel Ohlsson, Jakob Bladh, Kajsa Sparrefors, Kajsa Nordin, Kent Ekberg

Scenografi och kostym

Natasia Wadsted, Charles Gustafsson

Mask

Elin Bergström

Musik

Jakob Lindhagen

Körledare

Maria Peters

Koreografi

Josefin Gladh

Föreställningstekniker

Althéa Famne

Ljus

Maja Lindström, Freja Forsström

Foto

Jonas Jörneberg, Anders Modig

Affisch

Peter Bergman

Foto: Anders Modig