GUDARNA
– La tragedia umana

Kära vänner!
I likhet med många andra kulturevenemang måste vi tyvärr meddela att de tre planerade extraföreställningarna av ”Gudarna – la Tragedia Umana” som skulle ägt rum 2, 3 och 4 april, kommer att ställas in. Vi tycker givetvis detta är jättetråkigt men vi har en förhoppning om att spela igen när läget stabiliserat sig. I dagsläget finns dock inga datum inplanerade.
Ni som har bokat biljetter, och fortfarande vill se föreställningen, kan låta era biljetter ligga och har då givetvis garanterade platser när nya datum annonseras. Vill ni efterskänka biljettkostnaden så vore detta än oerhörd välgärning för ett kulturliv som redan går på knäna. Vi som har skapat föreställningen har inte fått några stipendier eller bidrag utan har byggt den från noll kronor. Alla involverade har gått in i projektet, utan löfte eller garanti om ersättning, med enbart en övertygelse om att frågorna som pjäsen tar upp är viktiga att lyfta och med en vilja att spela. Önskar ni få er biljetter återbetalade så löser vi det utan problem. Ni som köpt biljetter kommer på måndag att få ett sms från Kulturbiljetter med information om hur ni går tillväga för de olika alternativen.
Slutligen vill vi rikta ett stort tack till alla er som kommit och tittat samt spridit ordet om föreställningen. Det har varit en otrolig upplevelse för alla inblandade och en succé som vi aldrig hade kunna drömma om. Vi kommer nu arbeta aktivt för att se om vi kan få ut föreställningen på turné och utforska andra möjligheter för att ta den vidare.
Tills vi ses igen, ta hand om varandra!
/Gudarna


Regissören Emanuelle Davin tar sig an vår tids mest kontroversiella figur: den vita, heterosexuella medelklassmannen i föreställningen GUDARNA – La Tragedia Umana (den mänskliga tragedin). Föreställningen är i sin struktur baserad på Den Gudomliga Komedin av Dante Alighieri. Genom helvetets nio kretsar söker vi svar på frågan: Vad händer med en människa när den utpekas som förövare?

Vår Dante kommer motvilligt att tas på en självrannsakande resa där vi översätter de historiska brotten till dagsaktuella synder. Skeva mansideal, extremism, porr, makt, knark, våld, psykisk ohälsa, häxjakter, svek, självmord och övergrepp.

Helvetes-vandringens manus speglar det alltmer polariserade Sverige – där grupper ställs mot grupper och det mänskliga subjektet definieras alltmer efter trostillhörighet, hudfärg, kön, funktionsvariation och sexuell läggning snarare än efter personlighet eller mänskliga kvaliteér.

Berättelsen drivs framåt genom två akter av elva professionella skådespelare samt en folkensemble.

Anledningen till att vi vill göra den här föreställningen är för att det är dags för männen, högst upp i näringskedjan, att själva ta ansvar för vilka de blir i grupp i förhållande till sin könsroll – i historisk såväl som samtida kontext. Vi vill lyfta ur den vita, heterosexuella medelklassmannen ur sin förövarroll för att skärskåda de bakomliggande idealen; Hur vi formar män i dagens samhälle och vad som händer med en människa som fostras in i att bli en förövare. Vi vill undersöka konsekvenserna av detta samt söka lösningar för att kunna gå vidare i debatten och föra diskussionen kring mansrollen via männens egna erfarenheter dvs. tillämpa tolkningsföreträde och låta ”den vita mannen” själv ta ansvar för sin historia.

Vi bakom projektet är en grupp professionella skådespelare som inte bara vill spela teater för ”de redan frälsta”. Teatern ska vara demokratins arena: en motvikt till Twitter-krig och drev. Det är dags för teatern att våga riskera något: Bara så kan teatern bli en viktig samhällskraft. Bara så kan vi göra teatern till en viktig plats för alla.

Vi vill göra teatern storslagen igen.

Separatistiska samtal

Efter föreställningarna den 21, 22 & 23 nov, 16 dec samt 6, 7, 8 och 15 feb hålls mansseparatistiska samtal på ca 1 timme, ledda av organisationen MÄN, för de som definierar sig som män.

Speldatum


2019
tors 24 okt.
Genrep
fre 25 okt. Premiär
tors 31 okt. Föreställning
fre 1 nov. Föreställning
lör 2 nov. Föreställning
tors 14 nov. Föreställning
fre 15 nov. Föreställning
lör 16 nov. Föreställning
tors 21 nov. Föreställning + Efterföljande separatistiskt samtal
fre 22 nov. Föreställning + Efterföljande separatistiskt samtal
lör 23 nov. Föreställning + Efterföljande separatistiskt samtal
mån 25 nov. Extraföreställning
fre 29 nov. Extraföreställning OBS! INSTÄLLD
Ons 11 dec. Extraföreställning
Tor. 12 dec. Extraföreställning
Mån 16 dec. Extraföreställning + Efterföljande separatistiskt samtal

2020
Tor 6 feb. Föreställning + Efterföljande separatistiskt samtal
Fre 7 feb. Föreställning + Efterföljande separatistiskt samtal
Lör 8 feb. Föreställning + Efterföljande separatistiskt samtal
Lör 15 feb. Föreställning + Efterföljande separatistiskt samtal
Tor 2 apr. Föreställning OBS! INSTÄLLD
Fre 3 apr. Föreställning OBS! INSTÄLLD
Lör 4 apr. Föreställning OBS! INSTÄLLD

Regi & Manus

Emanuelle Davin

Regiassistent

Kajsa Sparrefors

Skådespelare

Charlie Challis, Max Nilén, Hjalmar Wide, Erik Jeansson Karlsson, Daniel Ohlsson, Mattias Tor Pettersson, Michael Forsberg, Rasmus Gisby, Johannes Stenmarck, Martin Hendrikse, Teodor Olsson, Jakob Bladh.

Folkensemble

Jan Aspgården, Simon Aghed Luterkort, Lars-Göran Göransson, Mohamed Ismail, Jacob Ordeberg, Håkan Lindhoff, Jonas Hugosson, Adam Klinth Holmér

Produktion

Teater Reflex – Emanuelle Davin, Erik Jeansson Karlsson, Daniel Ohlsson, Jakob Bladh, Kajsa Sparrefors, Kajsa Nordin, Kent Ekberg

Scenografi och kostym

Natasia Wadsted, Charles Gustafsson

Mask

Elin Bergström

Musik

Jakob Lindhagen

Översättning sångtexter

Jakob Bladh

Körledare

Maria Peters

Koreografi

Josefin Gladh

Stagefightkoreografi

Anders Jacobsson

Föreställningstekniker

Althéa Famne

Ljus

Maja Lindström, Freja Forsström

Foto

Jonas Jörneberg, Anders Modig

Affisch

Peter Bergman

Foto: Anders Modig